Epäreilua peliä Jakartan lentokentällä 

Isan Saputran uusi työnantaja päätti lakata maksamasta yölisiä. Lentokoneiden ateriatarjottimia öisin pakkaava Isan kertoi SASKin kansainvälisen toiminnan suunnittelijalle Laura Ekholmille muistakin mielivaltaisuuksista, kuten perättömien terveystarkastustulosten perusteella irtisanomisista.

Kansainväliset lentokentät eivät nuku. Ne toimivat samalla sapluunalla ympäri maailman, joten myös tntekijöiden arki on samankaltaista. Isan Saputra, 21, työskentelee Indonesian pääkaupungin Jakartan kentällä yrityksessä, joka vastaa Garuda-lentoyhtiön catering-palvelusta.  

Isan työtovereineen kattaa lentomatkustajille tarjottavien aterioiden tarjottimille aterimet, servietit ja mukit. Sitten he pakkaavat tarjottimet laatikoihin ja toimittavat ne eteenpäin aterioita vartenTyötä tehdään kolmessa vuorossa. Isan työskentelee kahdeksan tuntia joka yö maanantaista lauantaihin.  

*****

Isan asuu kentän lähellä vanhempiensa luonaIllalla kun pikkusisarukset jo nukkuvat, hän ajaa mopollaan töihin. Työvuoro alkaa keskiyöllä ja päättyy aamukahdeksalta. Kun hän palaa kotiinsa aamulla, ovat muut perheenjäsenet jo lähteet omiin toimiinsa. Isan nukkuu koko päivän, kunnes herätyskello herättää hänet iltapäivällä neljältä.  

Isan Saputra herää iltapäivällä neljän maissa. Illan hän opiskelee yliopistolla yritystaloutta ja johtamista ja yö kuluu lentokentällä koneisiin meneviä ateriatarjottimia pakatessa. Kuva: Laura Ekholm

Maanantaista perjantaihin Isan opiskelee iltaisin yritystaloutta ja johtamista yliopistollaLisäksi nuori mies on lentokentällä toimivan Gebuk-liiton tuore puheenjohtaja. Viikonloppuillat n on varannut ammattiliittotoiminnalle. Hän tapaa työvuoronsa lopettaneita aamuvuorolaisia liiton toimistolla, keskustelee työpaikan asioista ja yrittää auttaa työtovereitaan näiden kohtaamissa ongelmissa.  

Lentoyhtiön ulkoistetut catering-työntekijät sisuuntuivat oikeuksiensa polkemiseen ja yrityksen mielivaltaisiin irtisanomisiin ja perustivat viime vuonna oman ammattiliiton.  

Vaikka järjestäytyminen pelottaa yhä työntekijöitä, kansainvälinen tuki on antanut itseluottamusta 

*****

Kuljetusalan maailmanliitto ITF on aloittanut kunnianhimoisen järjestäytymiskampanjan Jakartan lentokentällä. Työntekijät lentoemännistä siivoojiin ja mekaanikkoihin pyritään saamaan tietoisiksi omista oikeuksistaan työntekijöinä. Myös AKT tukee tätä nuorta liittoa osana Suomen SASKin hanketta. 

Catering-työntekijöiden suurimpia huolia ovat työsuhteiden pirstoutuneisuus ja työnantajan mielivaltaiset irtisanomisetTyöntekijöille pakollisten vuosittaisten terveystarkastusten tuloksia ei kerrota heille itselleen, mutta henkilöstövuokrausyritys käyttää niitä häikäilemättömästi irtisanomisten perusteena. Tyypillinen tapaus on heikon terveydentilan perusteella irtisanottu työntekijä. Usein hän menee omalla kustannuksellaan toiselle lääkärille, joka toteaa samojen testien olevan täysin puhtaita ja arvojen viitearvojen sisällä.  

Toinen yleinen haaste on työnantajayrityksen – ja sitä kautta työehtojen – jatkuva vaihtuminen. Suurin osa catering-työntekijöistä työskentelee henkilöstövuokrausyritysten kautta. Isanin työnantaja vaihtui muutama kuukausi sitten, ja uusi yritys lopetti yölisien maksamisen. Lentoyhtiön palveluksessa olevat vakituiset catering-työntekijät sen sijaan saavat lisät edelleen

Isanin mukaan vuokratyöyritykset myös keinottelevat epäreilusti työsuhteilla. Terveystarkastukset järjestetään joulukuussa ja heinäkuussa, jotta yritys saa sopivan tekosyyn irtisanomisille, eikä sen tarvitse maksaa minimipalkan korotusta tammikuussa tai Suomen lomarahaa vastaavaa etuutta heinäkuussa. Jonkin ajan kuluttua samat työntekijät usein otetaan takaisin palvelukseen.  

Myös palkkaus on ongelma. Palkka riittää juuri ja juuri vielä kotona asuvalle perheettömälle nuorelle, mutta perhettä sillä ei elätetä.  

*****

Hiemanhan nämä haasteet kuulostavat tutuilta. Myös Suomen lentokenttien työsuhdekiemurat päätyvät aika ajoin uutisiin ja valtakunnansovittelijalle. Onneksi sentään meidän ja Indonesian ongelmien välille ei voida vetää yhtäläisyysmerkkiä, mutta Isan työkavereineen tarvitsee tukemme – ja varmasti voimme oppia toisiltamme. 

Laura Ekholm 

Kirjoittaja on SASKin kansainvälisen toiminnan suunnittelija, joka vastaa kuljetusalan kehityshankkeista. 

Jaa artikkeli: