Työntekijät kyllästyivät huonoihin työoloihin Kolumbiassa

Kolumbian telepalvelualan yrityksen, Teleperformancen, työntekijät vaativat neuvotteluja paremmista työoloista. Työntekijät, jotka palvelevat maailman suurimpia teknologiayrityksiä, ovat ilmoittaneet järjestäytyvänsä ja haluavansa parantaa työolojaan. Työntekijät vaativat ranskalaislähtöistä yritystä lopettamaan äärimmäisen valvonnan sekä nostamaan palkkoja.
Kädet tietokoneen näppäimistöllä.
Kuvituskuva: Unsplash

Brittiläinen The Guardian-lehti julkaisi viime sunnuntaina laajan artikkelin, jossa se kertoi Teleperformancen Kolumbian-työntekijöiden joutuvan erityisen tarkan valvonnan alle, kun he työskentelevät kotoaan käsin. Lehden tietojen mukaan työntekijöiden työskentelyä valvotaan reaaliaikaisesti, ja he joutuvat toimittamaan työnantajalleen jopa lääketieteellisten tutkimusten tuloksia.

Palvelualojen maailmanliiton  haastattelema nimettömänä pysyvä työntekijä kertoo kotona työskentelevien työntekijöiden jatkuvasta seurannasta:

— Se on erittäin epämukavaa. Minulla on selkäkipuja, mutten uskalla nousta ylös tuoliltani, sillä pelkään, että minulle kerrotaan heti, etten ole työpisteelläni. Jos haluan sanoa jotain perheelleni, en voi irrottaa katsettani ruudusta, sillä he ajattelevat, etten tee töitä.

Teleperformance, jonka pääkonttori sijaitsee Pariisissa, Ranskassa, on kasvanut valtavasti Kolumbiassa koronapandemian aikana. Siitä on tullut maan suurin yksityinen työnantaja, jolla on jopa 42 000 työntekijää. He työskentelevät ulkoistettuina suurten teknologiayhtiöiden, kuten Applen, Uberin ja Googlen, asiakaspalvelutehtävissä. Osa työntekijöistä tarjoaa myös simultaanitulkkausta esimerkiksi Yhdysvaltain valtion virastoille.

Työntekijät ilmoittivat liittyneensä Utraclaroon, Kolumbian puhelintyöntekijöiden keskusliittoon, maanantaina 2. elokuuta. Työntekijät vaativat parannuksia muun muassa sopimuksiin, joissa työntekijät käytännössä antavat yritykselle luvan kuvata heitä kotonaan sekä kerätä, tallentaa ja jakaa työntekijöiden ja heidän perheidensä tietoja ja luovuttaa niitä kolmansille osapuolille. Työntekijät vaativat myös muutoksia muun muassa käytänteeseen, jossa Teleperformance ei maksa työntekijöille palkkaa esimerkiksi sähkö- tai internetkatkon aikana, vaikka työntekijän edellytetään olevan työnantajan palveluksessa. Sähkökatkot ovat Kolumbiassa yleisiä. Valtaosa työntekijöistä tienaa vain Kolumbian minimipalkan, noin 230 dollaria kuukaudessa.

Kolumbiassa Teleperformance on tunnettu liittojen vastaisuudestaan. Yhtiö on aiemmin irtisanonut työntekijöitä, jotka ovat yrittäneet järjestäytyä. Maailmanliittojen kattojärjestö ITUCin mukaan Kolumbia on työntekijöiden oikeuksien kannalta yksi maailman huonoimmista maista. Maassa on kuollut yli 1000 ihmisoikeuksien puolustajaa ja liittoaktiivia viimeisten viiden vuoden aikana. Yli 100 000 Teleperformance -työntekijää on maissa, joissa työntekijöiden oikeuksia loukataan järjestelmällisesti.

Utraclaro on Kolumbian suurin ammattiliitto, joka edustaa työntekijöitä televiestintä-, yhteyskeskus- ja IT-aloilla. Teleperformancen lisäksi he edustavat työntekijöitä Atentossa, joka on yksi maailman viidestä suurimmasta yhteyskeskusyrityksestä. SASKilla, PAMilla, Ammattiliitto Prolla ja Uni Global Unionilla on Kolumbiassa hanke, jonka tavoitteena on vahvistaa työntekijöiden asemaa kaupan alalla sekä turva- ja ICT-aloilla. Tavoitteena on, että liitoilla on kestävä jäsenpohja ja jäsenmaksukertymä sekä hyvät työehtosopimukset.

Päivitetty 16.8. kello 15:12: lisätty kaikkien hankekumppaneiden nimet

Jaa artikkeli: