Rypälekampanja kiinnittää huomiota maatyöläisten työoloihin

Tänään kansainvälisenä naistenpäivänä lanseerataan Reilut rypäleet -kampanja, jolla halutaan herättää keskustelua viinintuotantoon liittyvistä ihmisoikeusrikkomuksista kehittyvissä maissa ja kannustaa Alkoa panostamaan enemmän näiden ongelmien kitkemiseen.

Vuonna 2012 Alko myi yli 20 miljoonaa litraa viiniä, joka oli tuotettu Etelä-Afrikassa, Chilessä tai Argentiinassa.

Nälkäpalkat, epävarmat työsuhteet ja naisten sekä siirtotyöläisten syrjintä ovat viinitiloilla työskentelevien maatyöläisten arkipäivää.

Alko on yhdessä muiden Pohjoismaiden alkoholimonopolien kanssa ottanut käyttöön eettiset periaatteet, joihin tavarantoimittajien on vuoden 2012 alusta sitouduttava. Ohjeisto ei kuitenkaan sisällä esimerkiksi vaatimusta elämiseen riittävästä palkasta.

– Elämiseen riittävä palkka on kestävin tapa poistaa köyhyyttä, ja paras tapa pyrkiä kohti elämiseen riittävää palkkaa ja hyviä työoloja on sallia työntekijöiden järjestäytyminen, koska heillä on paras tieto omista tarpeistaan, sanoo SASKIn tiedottaja Anna Berghäll.

Kansainvälistä naistenpäivää vietetään naisten oikeuksien kunniaksi. Myös viinitiloilla suurimmat työoikeuksien loukkaukset koskevat naisia: seksuaalinen häirintä, syrjintä sukupuolen tai raskauden vuoksi sekä kodin menettäminen miehen kuollessa on yleistä.

– Alko ja Systembolaget ovat maailman suurimmat viinin sisäänostajat, joilla on mahdollisuus vaikuttaa satojentuhansien viinitilojen työntekijöiden elämään tiukentamalla kriteerejään, sanoo Eettisen kaupan puolesta ry:n vt. toiminnanjohtaja Lotta Staffans.

Kampanjaverkostossa ovat mukana Eettisen kaupan puolesta ry, Kalevi Sorsa -säätiö, Palvelualojen ammattiliitto PAM ja SASK.

Lisätietoja:

Lotta Staffans, Eettisen kaupan puolesta ry:n vt. toiminnanjohtaja, puh. 050 349 5230

Anna Berghäll, Suomen ammattiliittojen solidaarisuuskeskuksen tiedottaja, puh. 0400 856 873

www.reilutrypaleet.fi

Jaa artikkeli: