Tarttuuko H&M toimeen ja nostaa työntekijät köyhyydestä?

H&M-ketjun omistajilla on tiistaina 7. toukokuuta mahdollisuus päättää, ryhtyykö yhtiö tulokselliseen työhön elämiseen riittävien palkkojen maksamiseksi työntekijöille. Kansainvälisen verkoston mukaan toistaiseksi 850000 työntekijän palkka ei riitä heidän perheidensä perustarpeiden tyydyttämiseen.
Täällä asuu H&M:n vaatteita työkseen ompeleva myanmarilainen Tin Mar Oo. Kuva: Janne Hulkkonen

Likainen lasten maitojauhepurkki nojaa seinään osittain murentuneen tason päällä. Majan perällä katoksen alle jäävä nurkkaus on myanmarilaisen Tin Mar Oon keittiö. Maitojauhe on hänen pientä tytärtään varten. Viisihenkisen perheen pikkuruinen koti on rakennettu jätteistä valtion omistamalle maa-alueelle, josta perhe ja koko kylä saattaa joutua lähtemään koska tahansa.

Tin Mar Oo on töissä tehtaassa, joka valmistaa vaatteita muun muassa H&M-ketjulle.

Tiistaina 7. toukokuuta H&M-ketjun omistajat kokoontuvat vuotuiseen yhtiökokoukseen. Kansainvälisen Clean Clothes Campaign -verkoston jäsenenä myös SASK on lähestynyt osakkeenomistajia esityksellä, joka tähtää siihen, että H&M:n tuotantoketjun 850 000 työntekijää pääsisivät kiinni elämiseen riittäviin palkkoihin.

Se tarkoittaa, että yhtiö toden teolla huomioisi sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja vastuullisuuden vaatimukset. Elämiseen riittävä palkka on YK:n mukaan ihmisoikeus.

Osakkaat voivat siis huomisessa kokouksessaan äänestää sen puolesta, että ihmisoikeuksia kunnioitetaan yhtiön massiivisessa vaatetuotannossa. Suomesta Nordea-pankki on yksi osakkeenomistajista.

Mitä H&M lupasi ja miten kävi?

Vuonna 2013 vaatejätti H&M teki Berliinissä pidetyssä kansainvälisessä Living Wage -seminaarissa merkittävän lupauksen: viidessä vuodessa se aikoi varmistaa, että kaikille sen tuotantoketjussa työskenteleville ihmisille maksetaan elämiseen riittävää palkkaa. Tämä tarkoitti yhtiön laskelmien mukaan 850 000 ihmistä yhteensä 750 tehtaassa. Ketjun kansainvälinen vastuullisuuspäällikkö lanseerasi Berliinissä ”roadmapin” eli suunnitelman, jonka avulla yhtiö saavuttaa tavoitteensa. H&M:n ulostulo toi sille runsaasti myönteistä mediahuomiota ympäri maailmaa.

Mistä kampanja lähti?

Kansainvälinen Clean Clothes Campaign -verkosto ryhtyi alkuvuodesta 2018 selvittämään, miten H&M on edennyt hienon lupauksensa täyttämisessä, jonka takaraja oli käsillä. Yritys ei ollut raportoinut edistymisestään, ja verkosto käynnisti kampanjan #TurnAroundHM. Sen tarkoituksena oli muistuttaa lupauksesta sekä yhtiötä että sen asiakkaita. Kampanjan vaatimus on, että H&M nimenomaan maksaa elämiseen riittäviä palkkoja eikä vain lanseeraa strategioita.

Mitä sitten tapahtui?

Toukokuussa 2018 H&M julkaisi tiedotteen, jossa se kertoo ”mitä lupasimme ja miten olemme edistyneet”. Yhtiö vakuuttaa, että tehtaisiin saadaan vuoden loppuun mennessä läpinäkyvä palkkausjärjestelmä, joka huomioi työntekijän taidot, kokemuksen ja työn vastuullisuuden. Mutta edelleenkään yhtiö ei kertonut mitään konkreettista palkkojen nostamisesta.

Yrityksen verkkosivuilla julkaistu linkki alkuperäiseen roadmappiin ei enää viime syyskuun puolivälin jälkeen toiminut.

Clean Clothes -verkosto julkaisi 20. syyskuuta raportin, jota varten oli haastateltu työntekijöitä neljässä massa, jossa H&M:lla on tuotantoa: Intia, Bulgaria, Kambodza ja Turkki. Raportti kertoi muun muassa, että bulgarialaistehtaalla tienattiin 10 prosenttia siitä, mikä on katsottava elämiseen riittäväksi palkaksi.

Samana päivänä H&M julkaisi uuden tiedotteen, jossa vastuullisuuspäällikkö kommentoi ylpeänä saavutuksia: yhteensä 655 tehtaassa joko kehitetään palkkausjärjestelmää ja/tai jalkautetaan demokraattisesti valittua työntekijäedustusta.

Sittemmin H&M on julkaissut muitakin vastuullisuuteen liittyviä tiedotteita, kuten helmikuussa liittyen työntekijöiden mielenosoituksiin Bangladeshissa.

Minimipalkka ei riitä

SASKin toiminnanjohtaja Janne Ronkainen pitää yhtiön reippaasti yli viiden vuoden takaista lupausta sinänsä kunniotettavana.

– H&M:n lupaus oli hieno siksi, että on tärkeää maksaa juuri elämiseen riittäviä palkkoja eikä ripustautua minimipalkkoihin, jotka ovat monessa maassa täysin riittämättömiä työntekijän ja hänen perheensä elämiseen, Ronkainen sanoo.

– Yhtiön aikaansaannokset eivät ole tietenkään turhia, mutta jos elämiseen riittävät palkat eivät kiitellyn lupauksen mukaisesti toteudu, se on väärin.

Kampanjan vetoomus on kerännyt yli 178 000 allekirjoitusta elämiseen riittävien palkkojen puolesta.

***

Uutisen pohjana on Työmaana maailma -lehdessä syksyllä 2018 julkaistu juttu H&M:n täyttämättä jääneestä lupauksesta.

Päivitetty 6.5. klo 19:20: lisätty tieto uutisen pohjana olevasta jutusta.

Jaa artikkeli: