Kansainvälinen Clean Clothes kampanjaverkosto: Vaatebrändit maksavat saksittuja palkkoja

Kansainvälinen Clean Clothes -kampanjaverkosto julkaisi maanantaina Tailored Wages
-raportin, joka antaa karun kuvan brändiyhtiöiden haluttomuudesta maksaa elämiseen riittävää palkkaa halpatuotantomaiden tekstiilityöntekijöille.

Laajassa selvityksessä käytiin läpi viidenkymmenen vaatevalmistajan vastaukset kyselyyn, jossa tiedusteltiin niiden toimenpiteitä elämiseen riittävän palkkatason turvaamiseksi alihankintayrityksissä maailman köyhimmissä maissa.

Raportin ansiona on, että se pyrkii luokittelemaan suuret kansainväliset vaatebrändit sen mukaan, miten ne suhtautuvat elämiseen riittävän palkan vaatimukseen.

Suurin osa kyselyyn osallistuneista yrityksistä ei huomioi elämiseen riittävää palkkaa alihankinnassaan. Yrityksistä 30 prosenttia jätti vastaamatta kyselyyn, ja yhtä suuren osan toimet elämiseen riittävän palkan turvaamiseksi olivat käytännössä mitättömiä.

Kampanjaverkosto ehdottaa raportissaan, että elämiseen riittävän palkan turvaamiseksi tekstiiliteollisuuden tämänhetkisiä käytäntöjä on muutettava. Yrityksillä olisi sen mukaan oltava selkeät suunnitelmat ja työkalut elämiseen riittävän palkan toteuttamiseksi alihankintayrityksissä.

Vastaamatta jättivät Armani, Asda, Benetton Group, Celio, Desigual, Diesel, Hugo Boss, Kik, Levi Strauss & Co, LPP S.A, Mexx, Replay, S. Olivaer, Tod’s ja Vuitton.

Kyselyyn vastanneita yrityksiä, jotka esittivät lähes mitättömiä toimenpiteitä, olivat Aldi, Carrefour, Charles Vogële, Decathlon, Esprit, Gucci, IC Companys, Mango, Orsay, Pimkie, Pentland, Promod, VF Corporation, Versace ja WE Fashion.

Yritykset, joilla on lähtökohtaisesti maininta elämiseen riittävästä palkasta, mutta ei toteutusta, olivat Asics, Bestseller, C&A, Gap, G-Star, Lidl, New Balance, Nike, Next, Takko Fashion ja Tesco.

Yrityksiä, joilla on oikeansuuntaisia toimia, mutta joiden teot eivät vakuuta, olivat Adidas Group, H&M, Primark, Puma ja New Look.

Askeleita oikeaan suuntaan ottaneita yrityksiä olivat: Inditex, Marks & Spencer, Switcher ja Tchibo.

Lue lisää:
Tailored Wages -raportti (pdf)
Selvityksen suomenkielinen tiivistelmä (pdf)

Ennakkotiedote raportin tuloksista (24.3.2014)
Englanninkielinen tiedote Clean Clothes -kampanjaverkoston verkkosivuilla (31.3.2014)

 

Jaa artikkeli: